Miehellä tänään vimppa työpäivä ennen kesälomaa ja sen kunniaksi hän halusi viedä työkavereille tämmösen hyydykekakun. Mie olisin halunnu tehdä jotakin hiukan erikoisempaa, mutta jos kerta tää on isännän lempparia niin miehän teen työtä käskettyä. Halusin kummiskin jotain koristelua ja sillä laitoin nuo mansikkasiivut tuonne reunaan ja "mukamas" hiukan spritsailin valkosuklaalla koukeroita päälle - olis varmaan mulla kannattanu ottaa reunamuovi pois ja irrottaa kakku vuoasta ennen sen tekemistä, hiukan käsi osui aina reunaan ja jälki on sit sen mukaista :). Mansikat olivat aikamoisen meheviä ja niin aika tavalla tuosta päältä valui lautaselle mansikkanestettä ... toivottavasti ei ollut aamulla ihan "pilalla" koko kakku.

 

pohja:

165g kaurakeksejä (murennetaan)

60g voita (sulatetaan)

täyte:

1 prk vaahtoutuvaa vaniljakastiketta (vaahdotetaan)

200g vaniljatuorejuustoa

½ dl tomusokeria

5 liivatelehteä (pehmitetään kylmässä vedessä)

½ dl sitruunamehua (kuumennetaan)

 

Tämä on semmonen ikivanha ohje, joka olen jostain otttanut tai joltain saanu. Lukemattomat kakut olen tällä tehnyt ja laittanu päälle joko vadelmia tai mansikoita ... tuoreita tai pakastettuja ... ja aina yhtä hyvää on ollu. Joskus olen käyttäny myös hilloja, mutta se oli minusta liian hapanta. Siihen aikaan tuo vaniljatuorejuusto oli ainoa maustettu sellainen elikkä sen puolesta ei kauheesti variaatioita tehty, muutenkin olin arka itse kokeilemaan mitään uutta.